niedziela, 20 listopada 2016

Cis, którego dziwną naturą było opowiadanie bajek

Opowieści to dzikie stworzenia - rzekł potwór. - Gdy je uwolnisz, kto wie, jakiego spustoszenia mogą narobić.



Tytuł: Siedem minut po północy
Autorzy: Patrick Ness, Siobhan Dowd
Ilustracje: Jim Kay
Tłumaczenie: Marcin Kiszela
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Liczba stron: 215

Zniszczenie przynosi satysfakcje.

Ta perełka znalazła się na mojej półce, ponieważ jakiś miesiąc temu zobaczyłam zwiastun ekranizacji o tym samym tytule! Byłam tak zauroczona, że już byłam gotowa lecieć z buta do najbliższej księgarni - która swoją drogą wcale nie jest tak blisko uroki życia na wsi. Na całe szczęście uratował mnie wielce przedświąteczny nastrój wszystkich ludzi z internetu - przypomnę, że to był październik. Skorzystałam więc z mamą z tej sposobności i zrobiłyśmy sobie wielce przedświąteczne zakupy książkowe. Kolęd na szczęście jeszcze nie słuchamy - a radio też lituje się nad moją psychiką i nie narzuca mi "Last Christmast...". Przypomnę: na razie. Ten piękny stan się wkrótce skończy.
Czy ktoś jeszcze, oprócz mnie, nie trawi tych wszystkich świątecznych melodyjek, kolejek w sklepach i sztucznego: "Wesołych świąt i szczęśliwego nowego roku"? Czuję się z tym osamotniona :\

Nie piszesz swojego życia słowami - rzekł potwór - lecz działaniami. Nie jest ważne, co myślisz. Liczy się tylko to, co robisz.

Ale wracając do książki. Okładka jest przecudowna! Wiem, że zdjęcie tego do końca nie oddaje, ale mniejsza. Tytuł, autor oraz to "Na podstawie..." jest takie srebrzyste i mieni się jak ruszę książką. Oczy zaczęły mi się świecić, jak ją zobaczyłam! Ale! Na tym cuda się nie kończą! W środku kuszą nas ilustracje, które tworzą niepowtarzalny, mroczy klimat :)
Niektóre ilustracje są na całe dwie strony - inne to tylko jakieś malutkie detale, dzięki którym wszystko wygląda tak schludnie i przyjemnie dla oka <3
 Dodam jeszcze, że tych stron z tekstem jest sporo mniej, niż napisałam w tym spisie u góry. Patrzyłam jak są ponumerowane strony - a nie na ilu jest tekst. A wiadomo przecież, że obrazki też trochę zajmują. Na niektórych stronach będzie po sześć/siedem zdań!
Jeśli chodzi o książkę to jest ona tak pieruńsko niewymiarowa - a strony z takiego śliskiego, grubego papieru. Czyli wizualnie książka jest jedną z najlepszych! :)

Opowieści to dzikie bestie, które zawsze chodzą swoimi drogami.

Książka opowiada o chłopcu, którego mama jest ciężko chora. Mieszka z nią sam, gdyż jego tata zaraz po rozwodzie z matką Conora wyjechał i założył nową rodzinę.
Zaledwie dziesięcioletni chłopiec musi więc dać sobie radę samemu.
Lecz to nie koniec kłopotów! Conora prześladują w szkole, jego przyjaciele się od niego odwrócili - a on sam pokłócił się z najlepszą przyjaciółką.
Kiedy matka chłopca zachorowała - a wieść o jej ciężkim stanie rozniosła się w pieruńskim tempie - zaczęto obchodzić się z Conorem jak z jajkiem albo bombą która w każdej chwili może wybuchnąć do dowolnej interpretacji. Wszystko uchodziło mu na sucho. Jedni pomyślą, że chłopak trafił do raju, miejsca, gdzie może wszystko - ale nic go to nie kosztuje. A jednak, jemu to nie pasowało. Ta książka idealnie pokazuje, że co za dużo, to niezdrowo.

Nie zawsze musi istnieć jakiś dobry bohater. Tak jak i nie zawsze musi istnieć zły. Większość ludzi plasuje się gdzieś pośrodku.

Więc, co ja sądzę o tej książce? Może znów przypomnę, jak ona świetnie się prezentuje, bo gdy tylko ją zobaczyłam, to poleciałam piętro niżej, do babci i przejrzałyśmy wszystkie ilustracje od góry do dołu. Do sąsiadów na szczęście z tym cudeńkiem nie leciałam - ale wszystkim wciskam ostatnimi czasy "Siedem minut po północy" :')

-To tylko durne jagody. Buu-huu, straszne rzeczy. Och, błagam, błagam, uratuj mnie przed tymi jagodami!
Potwór spoglądał na niego z konsternacją.
-Jakie to dziwne -rzekł. -Mówisz mi, że boisz się jagód, ale zachowujesz się, jakbyś się wcale nie bał.
-Jesteś tak stary jak ta kraina, a nigdy nie słyszałeś o sarkazmie?

Zanim przejdę do plusów, powiem o pewnej rzeczy, która mnie zawiodła. W opisie książki oraz z tyłu jej okładki ogromnymi literami wypisali mi "pełna czarnego humoru" Wiecie, że ja rzadko czytam opisy - a ten fragment rzucił mi się w oczy - i głównie dzięki temu dorzuciłam książkę do koszyka jeszcze wtedy nie wiedziałam, że ma takie boskie ilustracje!
Więc to jest taki malusieńki minusik.
No i ten dramat trochę boli mnie w sumienie, ale to już mniejsza.
Można więc spytać, co mi się tam podobało - no bo, ja i dramaty?!
Musicie wiedzieć, że książka zaczyna się z grubej rury - bo jest chwilę przed północą - a my, wraz z Conorem oczekujemy potwora. Koszmar, który nawiedza go co noc.
Zawsze zjawia się siedem minut po północy.
Jednak, to nie tego potwora obawia się chłopak - jest też inny. Dużo straszniejszy.
Ten potwór jest cisem rosnącym na cmentarzu, za oknem Conora. Choć, czy ów potwór jest tylko koszmarem? Czy może co noc, siedem minut po północy odwiedza go prawdziwa zjawa?
Jeśli tak, to kto ją wezwał - a ważniejsze - dlaczego.

-Myślisz, że opowiadam ci historie, by cię czegoś nauczyć? -odparł. -Myślisz, że przyszedłem, opuszczając czas i ziemię, by nauczyć cię, że trzeba być miłym?
Śmiał się coraz głośniej, aż ziemia zadrżała i zdawało się, że chyba zaraz niebo się na nich zwali.

Potwór ciągle wspominał, że opowie Conorowi trzy historie - a potem chłopak przedstawi czwartą. Conor, zdaje się, przez całą książkę rozmyślać o historii, którą ma opowiedzieć. Boi się jej. Nie chce, aby okazała się prawdziwa. Do nas jednak, dochodzą tylko strzępy jego rozmyślań - przez co śledziłam jego losy z zapartym tchem. Koniec był bardzo ciekawy jak i dołujący zarazem.

Wiesz, że twoja prawda, ta, którą skrywasz przed światem, jest tym, czego najbardziej się boisz.

Conor był taki ludzki. To był dziesięciolatek, niczym wyciągnięty z domu sąsiadów. Zwykłe dziecko. Żadnych supermocy, żadnej magicznych przedmiotów - a rodzice po rozwodzie, upierdliwa babcia i chora mama. Chłopiec płakał, był na swój sposób odważny, chodził do szkoły, obrażał się - a czasami rzucał kąśliwe uwagi. Był jak dziecko. Był dzieckiem. Bolało mnie to, że ta postać była taka ludzka.
Czuć to co czuł on. Oczami wyobraźni śledzić jego rozmowy, przebieg dnia. Siedzieć w jego głowie i czuć się jak w innym wymiarze - będą nadal na naszej smutnej planecie.

Nie jest za późno. Nigdy nie jest za późno.

Książkę polecam każdemu. Bez względu na wiek, zainteresowania i całą resztę. Tę książkę trzeba przeczytać. Patrząc na to, że jest taka króciutka, nikt nie ma prawa żałować przeczytania jej.
Cieszę się, że przeczytałam ją pewnego ponurego wieczoru, choć pewnie i latem jej klimat by się trzymał. Powiem jeszcze, że te trzy opowieści potwora, skojarzyły mi się z "Opowieścią Wigilijną" - więc może ktoś się skusi na tę książkę - podczas nadchodzących świąt.
Miałam spore problemy z oceną. No bo niby dramat i tego czarnego humoru była tylko namiastka - a jednak to się wszystko wyrównuje dzięki czarującej treści i pięknym ilustracjom. Ostatecznie mogę dać książce 10/10!
Czytaliście? Jak wrażenia?
Zamierzacie?
Pozdrawiam! :)

29 komentarzy :

  1. Ej czemu ty mnie nie uświadomiłaś, zemnie tu tak dawno nie było?! XD Ale już jestem :D
    Matko, jaka ona jest śliczna, jacieżpierniczki! No cudna, zaiste <3 Najpierw oglądnęłam zdjęcia, jak nigdy xD ale czytać też poczytałam :PI to, co żeś popisała zachęca jeszcze bardziej Ami :D Ten potwór, opowieść wigilijna, mroki i koszmary.... jedno co mnie ciut odpycha, to że główny bohater ma lat 10. Ja straaaaaaaszliwie nie lubię takich malutkich bohaterów, bo mnie nudzą. Ale z drugiej strony pomysł na książkę, i to co o niej piszesz kusi. Może zakupie, kto wie? ;P
    Buziole ;*


    Q. z Drzwi do innego wymiaru

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, jakoś tak wyszło xD
      Oglądaj, oglądaj! Napatrz się, bo cudo takie, że ja Cię nie mogę! <33
      Cieszę się, że Cię zainteresowałam :D No, szczerze Ci powiem, że tutaj bohater pasuje :)
      Kupuj, bo oczy się przez internet nie napatrzą! xD
      Buziaki! <3

      Usuń
  2. Mi tej książki nie wciskałaś :/ Nawet słówkiem nie pisknęłaś, że takową posiadasz :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepraszam, że to robię, ale nie przeczytam teraz recenzji jednak fotki... Och cudeńka! Książka od piątku czeka na mnie na odbiór. Kupiłam w ciemno, nie wiem nawet o czym jest i nie chcę sobie psuć niespodzianki. Widząc jednak te 10/10 spodziewam się owocnej lektury. Postaram się tu wrócić później i porównać opinie :D W każdym razie, dobrze, że dodałaś dużo zdjęć. Bo wydanie super!
    Ale mam teraz ochotę to przeczytać, aww *_* Pozdrawiam, Wielopasja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahhaha, to czekam :D No zdjęcia były tu obowiązkowe!
      Czyyytaj, moja droga! :D
      Warto!

      Usuń
  4. O najświętsza Petronelo! Jakie piękne są te ilustracje! I sama książka wydaje się niesamowicie ciekawa. Szkoda, że mało jest tego czarnego humoru, bo ja taki bardzo lubię :c
    Na pewno przeczytam :D

    Pozdrawiam cieplutko ♥
    http://sleepwithbook.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, przecudna! Właśnie pod tym względem byłam trochę zawiedziona, ale nie najgorzej było :D
      Pozdrawiam! <3

      Usuń
  5. HEEEEEEEEEEJ, ZGŁASZAM SIĘ!!! TO JA! TUTAJ JESTEM!! JA RÓWNIEŻ NIENAWIDZĘ TYCH ŚWIĄTECZNYCH MELODYJEK, KOLEJEK W SKLEPACH I SZTUCZNYCH ŻYCZEŃ. DO TEGO JESZCZE TE REKLAMY "MAMY W T-MOBILE CUDNE ŚWIĘTA, MOC PREZENTÓW BLA BLA BLA" UGH! I TO JUŻ NA POCZĄTKU LISTOPADA!! CHYBA JUŻ PRZESTANĘ KRZYCZEĆ :D Wiedz, że jestem z Tobą!

    O rany!!! Jakie to jest cudowna!! Chyba najpiękniejsza książka jaką widziałam! Te ilustracje w środku, no po prostu cud, miód i orzeszki!! ♥ Kupię tę książkę dla samego wydania :P

    Ale narobiłaś mi ochoty na tę książkę. Już mam ochotę biec do księgarni i chyba nie wytrzymam póki nie będę jej miała w swoich łapkach. Koniecznie muszę to przeczytać, bo zapowiada się naprawdę dobra historia! Ciekawią mnie te trzy opowieści i ten "ludzki" chłopczyk, a także zakończenie! Zdecydowanie przeczytam!
    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OBOŻE! MYŚLAŁAM, ŻE JESTEM SAMA<33
      Hahahah xd no może xD Ale fabuła też jest ciekawa :D
      Biegnij! Jestem z Tobą duchem! :D Czyyytaj, bo warto!
      Buziaki!<3

      Usuń
  6. Ta książka jest cudowna *.* Nie czytałam jej, ale wnioskując z recenzji i zdjęć myślę, że mi się spodoba :D
    Tak w ogóle to dziwię się, że nie obserwuję jeszcze tak fajnego i miłego dla oka bloga. Gdy strona mi się załadowała, to pierwszą reakcją było "Wow!" :D
    Zostaję tu!
    Buziaki! ;* Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno się spodoba! Jej klimat jest na prawdę niesamowity :D
      Oooo, szczerzę się do laptopa jak głupia! Dziękuję! <3
      Pozdrawiam! :)

      Usuń
  7. Ojej! Ta książka to moje największe marzenie na chwilę obecną. Kiedyś oglądałam o niej filmik na YouTube i tak średnio zachęcił mnie do jej kupna. Jednak po Twojej recenzji poczułam, że KONIECZNIE muszę ją kupić. Jej tematyka bardzo do mnie przemawia, kocham dramaty jeśli chodzi o książki, w dodatku te ilustracje i szata graficzna. Kocham mroczne klimaty! Cieszę się, że do Ciebie trafiłam, oczywiście zostawiam obserwacje i czekam na kolejne recenzję, bardzo przypadł mi do gustu Twój styl pisania :)
    http://ciszamysli.blogspot.nl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leć, leć do księgarni! :D Ooo, to jak kochasz dramaty, to książka dla Ciebie!
      Miło mi! <3

      Usuń
  8. Chętnie przeczytam tę książkę :)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś trafiłam na nią w bibliotece i oczarowały mnie te ilustracje, dlatego postanowiłam, że muszę ją wypożyczyć, tym bardziej, że wiedziałam, że będzie to szybka lektura. Aczkolwiek nie spodziewałam się, że będzie tak cudowna! Piękna! Poruszająca!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, cieszę się, że Ciebie książka zdążyła już oczarować :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Brzmi super, nie mogę się doczekać kiedy dostanę ją w swoje ręce.
    Pozdrawiam, Hayles https://ourbooksourlive.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak już wiesz, albo nie ta książka bardzo mnie ciekawi, a wydanie to po prostu O-BO-ŻE!!!! Dlatego chcę ja w najbliższym czasie kupić, ale nadal mam dylemat jakie 20 książek z koszyka wywalić XD
    Jezu wiedziałąm, że te ilustracje są piękne,a le nie że aż tak!
    Ale dobra, oprawa wizualna, to jedno, ale o treści też trza gadać. A więc...niedługo wychodzi film, więc tym bardziej chcę ją przeczytać.
    Od razu powiem, że ta książka na pewno musi być świetna, na te ciemne i zimne jesienne wieczory *.*
    MMM...ta opowieść wigilijna strasznie ciekawi. Zwłaszcza, że trafiłaś w punkt, bo chce sobie kupić takie sliczne ilustrowane wydanie od Grega tej książki, więc jeszcze lepiej xD
    Coś czuję, że tak młody bohater, może odpychać wiele osób, ale mi tam to nie przeszkadza. W swoim długim życiu naczytałam się wiele książek z młodymi bohaterami, więc takowi mnie nie przerażają, zwłaszcza, że tacy sa mądrzejsi niż większość nastolateczek w powieściach młodzieżowych XD
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taaa, bo na liście jest 4567678789 książek i nie wiadomo co wybrać xD Nie no, ale serio, musisz przeczytać :D
      Oj! Tak! Ja już do kina biegnę w popłochu! :DD
      Ty i Twoja miłość do świątecznych rzeczy xD Ale warto! Serio!
      Gdyby Conor nie był taki młody, fabuła wzięłaby w łeb i po ptakach. :\\
      Buziole! :*

      Usuń
  12. Ta książka jest cudowna, zarówno pod względem wizualnym, jak i treściowo :) Do przeczytania "Siedem minut po północy" popchnęła mnie trochę zapowiedź filmu i już teraz będąc po lekturze, mogę podzielić te wszystkie pozytywne opinie, bo to zdecydowanie jedna z takich historii, które nie pozostawiają nikogo obojętnym i wywołują mnóstwo emocji. Czekam niecierpliwie na ekranizację i jestem bardzo ciekawa, czy dorówna pierwowzorowi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! Zgadzam się w stu procentach! :D
      Ooo, to lecę na ekranizację z Tobą :D
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. To wydanie jest niesamowite. <33 ♥
    Książkę już wcześniej widywałam na blogach, ale dopiero teraz poznałam jej fabułę. ;)

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przybliżyłam Ci fabułę :)

      Usuń
  14. Jejuuuuu chceee toooo <3 To wydanie i ilustracje wszystko po prostu jest takie cudowne. Musze coś sobie poradzić na moj entuzjazm bo chyba zaraz coś mnie trafi, że jeszcze tego nie mam w swoich łapkach. Szkoda tylko, że brak humoru ale trudnoooooooo i tak to chce :D
    Aż mnie dziwi, że nigdy wcześniej o niej nie słyszałam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To biegiem do księgarni, moja droga :D Cuuudeńko!
      Cieszę się, że poznałaś to cudo - i kup bo warto!
      Buźka!

      Usuń
  15. Jak ja nienawidzę czarnego humoru xD Tak, jestem dziwakiem, ale np. czarne komedie mnie odrzucają i w momentach, w których mój facet śmieje się w głos i ryczy wręcz, ja siedzę zażenowana i chcę już skończyć ten shit.
    No cóż, mam specyficzne poczucie humoru xD
    Nie, kuźwa, nie kupię tej książki. Musiałabym to zrobić tylko ze względu na wyjebiste ilustracje i okładkę, a mój metraż aktualnie mi na to nie pozwala.
    Historia jest kompletnie nie dla mnie, rozumiem, że bardzo ją polecasz, ale ja wolę inne książki, więc poczekam aż mi się przywidzi inny gatunek xD
    Buziaki :*
    Kasia z Kasi recenzje książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To właśnie chyba ja jestem dziwakiem, że go lubię xD No widzisz, to ja raczej wtedy, kiedy ty byłabyś zażenowana - ja śmiałabym się jak głupia xDD
      Srooooko! Może kiedyś jednak się skusisz xD Kieeedyś xD Bo wiesz, podobno na starość człowiek wariuje xD
      To w sumie też ne mój gatunek, ale mi się podobało xD A w ciemno kupowałam xDD
      Buziolee :**

      Usuń
  16. Rany, naprawdę żałuję, że nie kupiłam wersji książki w oryginalnej okładce :(
    Ilustracje są zarazem piękne i momentami przerażające, ale pewnie dzięki temu lepiej czytało się całą historię. Jednak sama książka cudowna i popłakałam się przy niej jak małe dziecko xd :c

    Obsession With Books

    OdpowiedzUsuń

Jeśli przeczytasz post, skomentuj! To naprawdę miłe :)
ZAWSZE czytam komentarze - pod starymi postami również!
Jeśli spodoba Ci się mój blog - zostań obserwatorem! :)